Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog
Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog Blog
Przychodzi dziecko do domu…


Przychodzi dziecko do domu…

…i opowiada fantastyczną historię. Może o koleżance, która doszła do 50 etapu w grze dzięki temu, że złamała jakiś kod. Może o youtuberze, który tylko za to, że wbija gwoździe w deskę, zarabia codziennie setki złotych. A może o tym, że w jednym z naszych sąsiednich krajów dzieci nie muszą chodzić do szkoły. Historie mogą być różne, ale efekt jest podobny – dzieciak jest przejęty, rozgorączkowany, też tak chce i przede wszystkim – całym sobą wierzy w tę historię. A Ty?

A Ty z przerażeniem myślisz, że znów się nasłuchał dziwnych historii, a Twoim zadaniem jest teraz wyjaśnić, jak jest naprawdę. Że to fałszywe informacje, przechwałki i wymysły. Już wiesz, co się będzie działo. Może krzyk? Może płacz? A może obraza? Że jak to? Znów mi nie wierzysz, znów mówisz, że nie mam racji, znów mówisz, ktoś mnie oszukał.

Sytuacja mało komfortowa dla obu stron i bez widoku na rozwiązanie. Oprócz jednego – dziecko może w końcu przestać opowiadać rodzicowi, bo się będzie bało, że znów zostanie historia podważona, wyśmiana, obalona…

A gdyby zrobić inaczej? Gdyby potraktować małego człowieka poważnie i skłonić go do samodzielnych poszukiwań? Nie mówić, że znów przyniósł do domu jakąś bzdurę, a zadać pytania, na które musi sam poszukać odpowiedzi?

Spójrz niżej. Znajdziesz tu dziewięć pytań, które możesz zadać dziecku, aby samo mogło poszukać odpowiedzi na pytanie, czy informacja, z jaką przychodzi do domu, jest prawdziwa. Kolejność jest nieprzypadkowa – od stosunkowo prostych do bardziej skomplikowanych. Oczywiście, dopasuj brzmienie pytania do wieku i etapu rozwoju dziecka, a przede wszystkim – nie zadawaj wszystkich tych pytań!

1. Dlaczego uważasz, że to jest prawdziwa informacja? Co Cię przekonuje, żeby w nią wierzyć?
2. Czy jest coś w tej informacji, co wydaje Ci się mało prawdopodobne?
3. Skąd masz tę informację (kto Ci powiedział, gdzie przeczytałaś, obejrzałeś itp.)?
4. Czy źródło informacji uważasz za wiarygodne (czy kolega ten zawsze mówi prawdę? Czy na tym kanale na Youtube są zawsze prawdziwe historie?)
5. Czy jeśli w informacji pojawiają się jakieś dane (kwoty, daty itp.), czy jest podane ich źródło czy twórca informacji zakłada, że uwierzysz mu na słowo?
6. Jak sądzisz, po co takie informacje mogą być rozpowszechniane (po co koleżanka chwali się osiągnięciami w grze? Dlaczego pojawiła się informacja o braku konieczności chodzenia do szkoły?)
7. Czy informacja, którą przeczytałeś/obejrzałeś, jest aktualna, świeża? Czy może to artykuł sprzed lat lub również stare nagranie czy post w serwisie społecznościowym?
8. Jak myślisz, kto może skorzystać, jeśli Ty i inne osoby uwierzą w tę informację?
9. Czy chcesz, żeby ta informacja była prawdziwa? Jeśli tak, to czy nie uważasz, że ta chęć może zaburzać Twoją ocenę jej wiarygodności?

Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola